SIRI JELAJAH LAWAS

10 September 2011 program yang telah lama diatur akhirnya berjalan dengan jayanya. Penarikan diri CK dan Tuan Jaya pada saat akhir disebabkan perkara yang tidak dapat dielakkan membuat ako terpaksa menjadi Lone Ranjer menuju ke Lawas. Jam 500 am ako bertolak dan sampai di simpang Sundar pada jam 630am. Sebelum menuju ke perkampungan nelayan di sebelah Sundar, kami singgah di pekan Sundar untuk menyediakan beberapa perkara penting. Jam 800 am barulah kami bermula acara mengilat di kawasan ini. Boleh dikatakan tidak ada kaki pengilat di sini dan kawasan yang sangat "wild". Rasanya sangat bertuah menduga kawasan sedemikian. Secara keseluruhanya hasil bukan menjadi ukuran..kalau dilihat kondusi air ketika itu tidak menggalakan keaktifan ikan sasaran. Apa pun terima kasih kepada tuan tanah Mr Tg Raider dan Mr. Awangku atas kesudian mengatur sesi mengilat pada kali ini. Di bawah adalah catatan berfoto bagi trip kali ini.

Pemanas badan...selesai memunggah barang, kami merakamkan foto memori bersama tuan punya boat serta Mr Awangku bersama bradernya.

Orang kuat Lawas..Mr Hisham adalah individu yang bertanggungjawab memperkenalkan kaedah mengilat khususnya bagi kenalan rapat. Kini sudah ramai kaki-kaki mengilat yang memulakan aktiviti ini di sebelah Lawas.

Kanai tunggal yang diperoleh di Muara Sg Bumbun. Masyarakat nelayan di Lawas memanggil spesis ini ialah kanai. Manakala tembaring/Black Bass sebagai kanai Tanah. Penggunaan nama atau istilah spesis ini tidak perlulah diperbesar-besarkan atau menjadi isu, yang penting ia memberi kepuasan kepada pengilat.

No comments:

Post a Comment